مقالات

معرفی و بررسی ADV موتور و تاریخچه آن

ADV موتور

صنعت موتورسازی در سال های پیشین در سراسر دنیا پیشرفت زیادی داشته است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه شرکت های بزرگ موتورسازی در جهان برای هر هدف و خواسته ای نوع خاصی از موتور را طراحی و تولید می کنند تا بتوانند به طور کامل و دقیق پاسخگوی نیاز های مختلف موتورسواران باشند. یکی از موتور هایی که با توجه به هدف خاصی تولید و به بازار عرضه می شود، ADV موتور است. در این مقاله به معرفی و بررسی این مدل از موتورسیکلت ها می پردازیم و ویژگی های خاص آن ها را بررسی خواهیم کرد.

ADV موتور چیست؟

ADV در واقع خلاصه شده کلمه انگلیسی Adventure است که در فارسی ماجراجویی ترجمه می شود. موتور Adventure به موتور هایی اطلاق می شود که برای گشت و گذار در طبیعت و شرایط جاده ای غیر شهری نیز مناسب هستند. این موتور ها به لطف سیستم تعلیق متغیر بین صاف و ناهموار، لاستیک های قابل اعتماد و نحوه طراحی و ساختشان می توانند انتخابی عالی برای افراد علاقه مند به طبیعت گردی باشند. ADV موتور ها برای جاده های خیابانی و آفرود مناسب اند و موتورسوار می تواند از آن ها در مسافت های نسبتا طولانی نیز استفاده کند. این موتور ها به دلیل لاستیک های پهن و سیستم تعلیق قابل تنظیمشان برای شما امکان ترددی راحت در مسیر های درون شهری و مسافرتی آرام در جاده های خاکی و شنی را فراهم می کند.

موتور ADV هوندا

هوندا یکی از بزرگ ترین و مهم ترین برند ها در صنعت موتورسازی است. این کمپانی بزرگ سهم زیادی در تولید و طراحی انواع مختلف موتورسیکلت و اسکوتر برای اهداف گوناگون دارد و نقش تعیین کننده ای را در این صنعت ایفا می کند. موتور ADV نیز اولین بار توسط این برند طراحی و به بازار عرضه شد. این موتور به دلیل قیمت مناسب، طراحی عالی و الهام گرفته از مفهوم انتزاعی ماجراجویی، توانایی پیمودن مسافت های زیاد، حفاظت عالی در برابر باد و ارگونومی مناسب از همان ابتدا توانست نظر های زیادی را به خود جلب کند و از همان آغاز ورودش به بازار جهانی با اقبال زیادی مواجه شد. این موضوع دیگر تولیدکنندگان موتور را بر آن داشت تا در صدد تولید موتور هایی برآیند که برای ماجراجویی و طبیعت گردی مناسب باشند. شرکت دینو موتور در کشور ایران یکی از این تولید کنندگان است که با تولید موتور DINO ADV 150 در مسیر تولید موتور های Adventure گام برداشته است.

معرفی موتور 150 DINO ADV

موتورADV 150  DINO یک موتور Adventure است که در سال 1402 توسط شرکت دینو به تولید رسید. این موتور 125 کیلوگرم وزن دارد، حجم باک آن 9 لیتر است و طراحی آن برای تعداد 2 نفر سرنشین صورت گرفته است. این موتور در واقع موتوری از کلاس اسکوتر است که از رینگ های اسپرت بهره می برد. نوع رادیاتور آن رادیاتور آب و نوع کیلومتر شمار آن دیجیتال است. حداکثر توان ADV 150  به 7.0/7000 کیلووات ساعت و حداکثر گشتاور آن به 9.0/6000 نیوتن بر متر می رسد. سیستم راه اندازی این موتور استارتی است و از ترمز ترکیبی دیسکی در جلو و عقب استفاده می کند. DINO ADV 150 همچنین دارای بادگیر طلقی در جلو و یک دزدگیر است. جک های آن نیز در وسط و بغل موتور قرار گرفته اند.

ویژگی های 150 DINO ADV

هر ADV موتور قابل اعتمادی باید دارای برخی از ویژگی های خاص باشد که  آن را از موتور ها و موتور اسکوتر های مختلف دیگر متمایز کند. موتور 50 DINO ADV نیز دارای این ویژگی ها است:

  • راحتی: هدف از خرید ADV موتور، گشت و گذار راحت و مطمئن در طبیعت و جاده های مختلف شهری و برون شهری است. پس اولین ویژگی ای که این مدل موتور باید تامین کند، راحتی موتورسوار و امنیت او است. این موتور ها معمولا کمک فنر های بلند تر و لاستیک های پهن تری نسبت به سایر موتور ها دارند تا در ناهمواری ها دچار مشکل نشوند. همچنین در طراحی این گونه موتور ها از صندلی ها و زین های راحت تری استفاده می شود.

  • موتور مناسب: بی شک ضروری ترین و مهم ترین قطعه در ساخت موتورسیکلت، موتور آن است. کیفیت و توان موتور یک اسکوتر تضمین کننده دوام و کیفیت آن است؛ اما همه موتور اسکوتر ها و موتورسیکلت ها به یک شکل و برای یک هدف ساخته نمی شوند و به همین دلیل در ساخت همه آن ها از یک نوع موتور با توان مشخص استفاده نمی شود. ADV موتور ها معمولا طوری طراحی و ساخته می شوند که موتور قابل اعتمادی داشته باشند و توان موتورشان پایین نباشد.
  • ارتفاع مناسب: یک موتور Adventure خوب باید ارتفاع مناسبی از زمین داشته باشد؛ زیرا این نکته برای عبور از جاده های خاص و اجتناب از چاله ها و سنگ ها ضروری است.
  • مقاوم در برابر باد و آب و هوای خاص: اگر یک موتورسوار حرفه ای در جاده های برون شهری با آب و هوایی غیرمنتظره مواجه شود، باید موتور او توانایی مقاومت در این شرایط را داشته باشد. معمولا ADV موتور ها دارای یک بادگیر در جلوی موتور هستند تا از موتورسوار در برابر باد و باران محافظت کنند و لاستیک آن ها نیز معمولا طوری انتخاب می شود که مقاومت بیشتری نسبت به سایر انواع متداول تایر داشته باشد.

جمع بندی

ADV موتور یا موتور Adventure نوعی موتورسیکلت است که با هدف ماجراجویی و گشت و گذار در طبیعت تولید می شود. این مدل از موتور اولین بار توسط کمپانی بزرگ هوندا تولید و به بازار جهانی عرضه شد. با ورود این موتور به بازار و مواجه شدن آن با اقبال عمومی گسترده، تولید آن فزونی یافت. شرکت دینو موتور نیز در کشور ایران دست به تولید این نوع از موتور زده است. این شرکت در سال 1402 موتور DINO ADV 150  را به بازار عرضه نمود. ADV 150 موتوری از کلاس اسکوتر است که کیفیت تولید بالایی دارد و می تواند برای مسافت های طولانی تر و جاده های برون شهری نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله به معرفی ADV موتور ها، تاریخچه و ویژگی های مهم آن ها پرداخته شد و موتور دینو  ADV 150  از برند دینو معرفی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *