مقالات

معرفی انواع موتور طبیعت گردی

موتور طبیعت گردی

موتور های طبیعت گردی موتور سیکلت های آفرود نیز نامیده می شوند؛ زیرا به دلیل ویژگی های مخصوص و سبک رانندگی ای که دارند، برای طبیعت گردی مناسب هستند. بین این موتور ها با موتور اسکوتر ها یا موتور های معمولی که در خیابان می بینید، تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال طراحی این موتور و توانایی های لازم برای رانندگی با آن کاملا با موتور معمولی فرق دارد. در این مقاله به معرفی مدل های مختلف موتور طبیعت گردی و ویژگی های خاص هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

موتور طبیعت گردی

مدل های مختلف موتور های طبیعت گردی

موتور اسپرت دوگانه

یک مدل محبوب موتور طبیعت گردی موتور اسپرت دوگانه است که به آن موتور همه کاره نیز گفته می شود؛ زیرا این مدل موتور ها برای سواری در خیابان، مسیر های خاکی و شنی مناسب هستند. موتور اسپرت دوگانه مانند موتور های معمولی است؛ اما به دلیل قابلیت آفرود بسیار خوبی که دارد، امکان استفاده از آن در هر مکانی وجود دارد. به همین دلیل اگر به دنبال موتوری هستید که هم در خیابان و هم در طبیعت و جاده های بدون آسفالت با آن تردد کنید، موتور طبیعت گردی اسپرت دوگانه انتخاب خوبی است. این دست از موتور ها برای سواری در مسیر های طولانی نیز مناسب هستند و می توان هزاران مایل بدون تعویض روغن از آن ها استفاده کرد. موتور اسپرت دوگانه تقریبا برای اکثر افراد مناسب است؛ زیرا وزن کمی دارد و حفظ تعادل در آن دشوار نیست. همچنین ارتفاع صندلی نیز برای دید بهتر به جاده افزایش یافته است و این کار موتور سوار را راحت تر خواهد کرد.

موتور طبیعت گردی

موتور اندرو

یک مدل موتور طبیعت گردی مناسب دیگر موتور اندرو است که کارایی بالایی دارد. احتمالا در مسابقات موتور سواری این موتور ها را دیده اید. موتور های اندرو بیش از 100 سال است که وجود دارند و اولین بار به صورت آزمایشی در سال 1913 مورد استفاده قرار گرفتند. آن ها به دلیل مقاومت بالا و اسب بخار بالاتر نسبت به موتور های معمولی شناخته می شوند؛ به همین دلیل می توانند سرعتی بسیار بیشتر از مدل های معمولی و حتی همتایان خود داشته باشند. به عنوان یک موتور طبیعت گردی موتور های اندرو به سیستم تعلیق سطح بالا مجهز هستند. این موتور ها به نحوی طراحی شده اند که یک محافظ سرتاسر آن ها وجود دارد و در صورت وارد شدن آسیب، کمترین میزان خسارت به قطعات اصلی موتور می رسد. یکی از مشکلاتی که مدل اندرو دارد، این است که نگهداری از آن تا حدودی دشوار است. برای مثال هر چند صد مایل لازم است که برای حفظ کارایی موتور، روغن آن ها را تعویض کنید. مشکل بعدی موتور های اندرو این است که اکثر آن ها برای استفاده در خیابان قانونی نیستند. مگر این که مدل موتور برای سواری در خیابان نیز بهینه شده باشد.

موتور های ادونچری

موتور های ادونچری از موتور سیکلت های بزرگ محسوب می شوند. همچنین به عنوان یک موتور طبیعت گردی نیز طراحی خوبی دارند. این موتور ها را می توان برای مسافت های طولانی خارج از جاده نیز استفاده کرد. مانند موتور های اسپرت دوگانه این موتور نیز ترکیبی از ویژگی های موتور های معمولی و موتور های طبیعت گردی است که باعث می شود هم برای استفاده در خیابان و روی آسفالت و هم برای استفاده در خاک و طبیعت مناسب باشد. موتور های ادونچری را می توان سنگین ترین نوع موتور طبیعت گردی دانست؛ این به این دلیل است که برای رانندگی راحت تر در خیابان نیز به ویژگی های زیادی مجهز شده اند. موتور های ادونچری دارای یک صندلی بسیار راحت، فضای اضافی برای وسایل و یک مخزن سوخت بزرگ برای سفر های طولانی هستند. این موتور ها همچنین ویژگی های پیشرفته و تجهیزات الکترونیکی بیشتری دارند. برای مثال قابلیت کروز کنترل یکی از ویژگی های این دست از موتور ها است که باعث می شود علاوه بر طبیعت برای سواری در خیابان نیز مناسب باشند؛ البته توجه داشته باشید که اسم ادونچری یک اسم بازاریابی برای این دست از موتور ها است؛ زیرا می توانند برای گردش یا سواری با فاصله صد ها مایل نیز مناسب باشند. نکته ای که درمورد این دست از موتور ها وجود دارد این است که موتور های ادونچری برای سوارکاران مبتدی چندان مناسب نیست؛ به این دلیل که وزن بسیار سنگین آن ها حفظ تعادل و حمل و نقل را دشوار می کند.

موتور طبیعت گردی

مدل تریل

موتور تریل را می توان ارزان ترین مدل برای طبیعت گردی دانست. این موتور ها ارزان و سبک هستند و برای سواری در مسیر های ناهموار خوب عمل می کنند. اگر قصد دارید که برای اولین بار در جاده های پر پیج و خم یا غیر مسطح موتور سواری کنید، مدل تریل برای شما مناسب خواهد بود؛ به این دلیل که هم سواری و هم نگهداری از آن آسان تر از موتور های دیگر است. به عنوان یک موتور طبیعت گردی ارتفاع صندلی مدل های تریل کمتر طراحی می شود تا موتور سواران بتوانند به راحتی پاهای خود را روی زمین بگذارند. مخزن سوخت موتور نیز معمولا کوچک تر است و حداقل 1 و حداکثر 2 گالن ظرفیت دارد که منطقی نیز به نظر می رسد؛ زیرا موتور های تریل برای سفر های طولانی طراحی نشده اند. موتور تریل  بسته به سازنده و مدل آن می تواند دو زمانه یا چهار زمانه باشد.

معرفی دینو تریل  TR200

همان طور که گفته شد، موتور های مدل تریل یکی از بهترین موتور ها برای شروع طبیعت گردی یا ماجراجویی در طبیعت اند. در میان موتور های تریل موجود در بازار، دینو تریل TR200 یکی از گزینه های منحصر به فردی است که مقابل شما قرار دارد. حجم باک این موتور 11 لیتر و حجم موتور آنcc  200 است. TR200 پنج دنده دارد و سیستم ترمز آن دیسکی است. در ساخت این موتور از تایر های برند IRAN YASA استفاده می شود. سایز تایر جلو 21-3.00 و سایز تایر عقب آن 18-4.60 است. اگر تصمیم دارید موتور سواری جاده ای را به صورت جدی امتحان کنید، دینو تریل TR200 یکی از بهترین موتور ها برای شما است.

موتور طبیعت گردی

جمع بندی

اگر قصد طبیعت گردی و سواری در طبیعت را دارید، موتور های استریت جوابگو نیاز های شما نخواهند بود؛ زیرا موتور های معمولی برای سواری در خیابان روی جاده آسفالت طراحی شده اند. به همین دلیل اگر قصد موتور سواری در طبیعت را دارید، باید موتور های مخصوص طبیعت گردی را خریداری کنید. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد مدل های مختلف موتور طبیعت گردی و اطلاعاتی که باید درباره هرکدام داشته باشید، توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *