مقالات

ای بی اس موتور چگونه کار می کند ؟

ای بی اس موتور

اگر دوره های ایمنی موتور سیکلت را گذرانده باشید، احتمالا می دانید که یکی از مشکلات رایج حین موتور سواری که بسیار خطرآفرین است، انحراف و توقف است. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار، از سیستم ای بی اس که به آن سیستم ترمز ضد قفل نیز گفته می شود، استفاده می کنند. بسیاری از افراد اطلاعات زیادی درمورد این که ای بی اس چیست ندارند. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد ای بی اس موتور توضیح دهیم و سوالات رایج درمورد آن را پاسخ گوییم.

ای بی اس موتور

ای بی اس موتور سیکلت چیست؟

در ساده ترین حالت باید گفت که سیستم ای بی اس مانع از قفل شدن ترمز ها و لغزش لاستیک می شود. ای بی اس یک چرخ دنده فلزی کوچک دارد که به توپی چرخ موتور سیکلت متصل است. سیستم ای بی اس با یک سنسور مغناطیسی سیگنال الکتریکی تولید می کند.

سیستم ای بی اس پایداری موتور سیکلت را افزایش می دهد. همان طور که می دانید، موتور سیکلت ها پایداری کمتری نسبت به خودرو ها دارند. به همین دلیل ترمز گرفتن شدید، راحت تر می تواند آن ها را از کنترل خارج کند و منجر به قفل شدن چرخ جلو یا عقب آن شود. نبود ای بی اس و قفل شدن لاستیک ممکن است باعث بی ثباتی و واژگونی موتور سیکلت شود.

ای بی اس چگونه کار می کند؟

ای بی اس موتور

ای بی اس از قفل شدن چرخ موتور سیکلت در حین ترمز گرفتن های شدید جلوگیری می کند. برای رسیدن به این منظور در سیستم ای بی اس از سنسور های سرعت در هر دو چرخ برای تعیین دقیق سرعت چرخ و سنسور هایی برای مشخص کردن زمان قفل شدن چرخ استفاده می شود.

ای بی اس موتور با سنسور های خود فشار ترمز مناسب را به صورت خودکار تنظیم می کند تا امکان قفل شدن چرخ های موتور تقریبا به صفر برسد و پایداری موتور حفظ شود. در بسیاری از شرایط سیستم های ای بی اس منجر به ترمز گرفتن سریع تر شده اند. از این رو موتور سیکلت هایی که در آن ها از سیستم ای بی اس استفاده شده است، معمولا کمتر دچار تصادفات جاده ای می شوند.

مزایای استفاده از سیستم ای بی اس

استفاده از سیستم ای بی اس موتور سیکلت، مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • استفاده از سیستم ای بی اس مرگ و میر و صدمات ناشی از تصادفات مربوط به موتور سیکلت ها را تا 31 درصد کاهش می دهد.
  • تنها حدود 20 درصد از موتور سیکلت های جدید در سراسر دنیا سیستم ای بی اس استاندارد دارند. در نتیجه داشتن یک سیستم ای بی اس استاندارد، ارزش موتور را افزایش می دهد.

سیستم ای بی اس چگونه از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند؟

ای بی اس موتور

سیستم های ای بی اس به راننده موتور کمک می کنند تا سرعت خود را در شرایط اضطراری به طور ایمن کاهش دهند. در سیستم ای بی اس موتور برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها، از سنسور هایی که سرعت موتور سیکلت را کنترل می کنند، استفاده شده است. این سنسور ها، از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز جلوگیری می کنند.

همچنین اگر چرخ ها به دلیل ترمز گرفتن شدید یا لغزنده بودن جاده در نزدیکی قفل شدن باشند، واحد هیدرولیک سیستم ای بی اس، در کسری از ثانیه فشار ترمزی را که موتور سوار وارد کرده است، کاهش می دهد تا چرخ ها به چرخش خود ادامه دهند. اما با سرعت بسیار کمتر تا موتور سیکلت به صورت ایمن متوقف شود.

سیستم ای بی اس موتور سیکلت با اندازه گیری مداوم سرعت چرخ ها کار می کند. سیستم ای بی اس تنها زمانی که چرخ ها نزدیک به قفل شدن هستند کار می کند. به همین دلیل شما هنگام ترمز های عادی یا توقف های معمولی متوجه کار کردن سیستم ای بی اس نمی شوید.

تفاوت سیستم ای بی اس موتور سیکلت و خودرو

سیستم ای بی اس خودرو و موتور عملکرد مشابهی دارند. هر دو باید از قفل شدن چرخ ها در حین ترمز گرفتن جلوگیری کنند. اما نحوه سیستم ای بی اس موتور خیلی پیچیده تر از سیستم ای بی اس خودرو است.

بیشتر موتور سیکلت ها دارای کنترل ترمز عقب و جلو مجزا هستند؛ بنابراین نیاز به سیستم ای بی اس مخصوص دارند تا نیروی وارد شده به ترمز ها کنترل شود. سیستم های ای بی اس موتور باید در یک لحظه دو چرخ را کنترل کنند تا فرایند ترمز گرفتن ایمن انجام شود.

آیا ای بی اس در حالت عادی مشکلی هنگام سواری ایجاد خواهد کرد؟

خیر سیستم ای بی اس هیچ مشکلی در سواری شما ایجاد نخواهد کرد و شما متوجه هیچ تغییری نخواهید شد. سیستم ای بی اس موتور تنها زمانی به کار می افتد که چرخ های موتور در شرف قفل شدن باشند.

آیا می توان سیستم ای بی اس را به صورت مجزا نصب کرد؟

بله. در صورتی که بخواهید، می توانید سیستم های ای بی اس را به صورت جداگانه خریداری و روی موتور سیکلت های خود به کمک یک فرد حرفه ای نصب کنید.

بهترین موتور سیکلت دارای ای بی اس دینو

ای بی اس موتور

شرکت دینو موتور با تخصص در زمینۀ تولید موتور سیکلت، موتوری را که به سیستم ترمز ای بی اس مجهز شده طراحی کرده است. در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

موتور دینو BD 249 : نوع دینو BD، اسکوتر و حجم موتور آن 249  سی سی است. حجم باک این موتور 15 لیتر و دارای 2 سیلندر خورجینی است. سیستم انتقال قدرت آن دنده ای است و 6 دنده دارد. نکته مهم آن که سیستم ترمز جلو و عقب موتور دینو، دیسکی ای بی اس است.

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که تمام وسایل نقلیه دارند، قفل شدن چرخ ها و از دست دادن کنترل به علت ترمز گرفتن شدید است. برای جلوگیری از این اتفاق، در وسایل نقلیه از سیستم های ای بی اس استفاده شده است. سیستم های ای بی اس موتور ها با استفاده از سنسور های مخصوص، سرعت چرخ های موتور را اندازه گیری می کنند و باعث می شوند تا چرخ های موتور در اثر ترمز گرفتن شدید قفل نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *