مقالات

سی بی اس موتور چیست و چه عملکردی دارد؟

سی بی اس موتور

سیستم ترمز یکی از مهم ترین قسمت های یک وسیله نقلیه است. حتی نمی توان تصور کرد که یک وسیله نقلیه بدون ترمز چگونه کار خواهد کرد. سیستم های ترمزی که در وسایل نقلیه مانند موتور به کار برده می شوند، دارای مدل های مختلفی هستند. اولین مدل از سیستم های ترمز موتور سیکلت ها، مکانیکی بودند. بعد از آن نیز ترمز های مدرن به دو دسته ای بی اس و سی بی اس تقسیم شدند. در این مقاله قصد داریم شما را با یک از رایج ترین مدل های سیستم ترمز، یعنی سی بی اس موتور آشنا کنیم.

سی بی اس موتور چیست؟

سی بی اس یک مدل ترمز است که در آن نیروی مساوی به هر دو چرخ عقب و جلو موتور برای متوقف کردن آن وارد می شود. به همین دلیل است که اصطلاح سیستم ترمز ترکیبی نیز برای این سیستم استفاده می شود. ترمز های سی بی اس هم در چرخ عقب و هم در چرخ جلو نصب شده اند. همچنین به غیر از ترمز سی بی اس موتور، دستگاهی به نام اکولایزر نیز در این مدل نصب شده است. سیستم اکو لایزر وظیفه دارد تا نیرو را به طور مساوی بین هر دو چرخ عقب و جلو وارد تقسیم کند.
زمانی که شما مشغول موتور سواری هستید و اهرم ترمز را می کشید، ترمز های سی بی اس در هر دو چرخ عقب و جلو به سرعت فعال می شوند. توزیع برابر نیرو در دو چرخ عقب و جلو، باعث می شود تا احتمال لغزش و قفل چرخ های موتور به حداقل برسد و ثبات آن را بهبود ببخشد. استفاده از ترمز های سی بی اس، امروزه در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در تمامی مدل های موتور سیکلت است.

ADV موتور

سیستم ترمز سی بی اس در برابر ای بی اس

سیستم ترمز سی بی اس موتور ممکن است که با سیستم ترمز ای بی اس اشتباه گرفته شود. سیستم های ای بی اس در واقع نوعی سیستم ضد قفل هستند و به عنوان یک مکانیسم جداگانه برای موتور سیکلت عمل می کنند. موتور سیکلت هایی که به سیستم ای بی اس مجهز هستند، یک سنسور مخصوص دارند تا زمانی که راننده ترمز را فشار می دهد، سنسور روی هر چرخ، سرعت و میزان فشار وارد شده روی آن را تعیین کند. سپس سنسور ها نیروی ترمز را بر اساس مقدار مشخص شده تنظیم می نمایند. برای درک بهتر سیستم ترمز سی بی اس موتور و تفاوت آن با سیستم ای بی اس، بهتر است که به مقایسه این دو بپردازیم:

عملکرد

درمورد عملکرد باید گفت که سیستم ای بی اس با تعدیل سریع فشار ترمز، از قفل شدن چرخ ها در هنگام گرفتن ترمز به ویژه ترمز گرفتن های شدید جلوگیری می کند. سیستم ای بی اس، سرعت هر دو چرخ موتور را به طور جداگانه کنترل و سپس فشار وارد شده ترمز روی چرخ را برای حفظ کشش بهینه و کنترل فرمان تنظیم می کند. اما از سمت دیگر، سیستم ترمز سی بی اس موتور نیروی ترمز را به صورت مساوی بین ترمز عقب و جلو موتور توزیع می کند تا پایداری موتور در حین ترمز گرفتن بهبود یابد. زمانی که فرد سوار بر موتور ترمز را فعال می کند، هر دو ترمز جلو عقب موتور فعال می شوند و سیستم سی بی اس نیز توزیع نیرو بین دو چرخ عقب و جلو را برای ترمز گرفتن مدیریت می کند تا مانع از بلند شدن چرخ عقب موتور شود.

کاربرد

هدف اصلی استفاده از سیستم ای بی اس، جلوگیری از قفل شدن چرخ های موتور و حفظ کنترل فرمان به خصوص در زمین های لغزنده یا ناهموار است؛ اما هدف اصلی سی بی اس موتور، بهبود پایداری آن و کنترل و توزیع درست نیرو بین دو چرخ عقب و جلو موتور است.

اجزا

اجزا یک سیستم ای بی اس شامل سنسور های اندازه گیری سرعت چرخ های موتور می شود. همچنین ممکن است از تعدیل کننده های هیدرو لیک نیز برای تنظیم فشار ترمز استفاده شده باشد؛ اما سیستم های سی بی اس معمولا دارای یک سیستم هیدرولیک یا مکانیکی متعادل تر هستند که وظیفه دارد ترمز های جلو و عقب را به یکدیگر متصل کند.

استفاده

سیستم ترمز ای بی اس علاوه بر موتور ها، در وسایل نقلیه چهار چرخ نیز به کار برده می شود؛ اما سی بی اس بیشتر در موتور سیکلت ها نصب می شود.

مزایای استفاده از سی بی اس موتور

استفاده از سی بی اس مزایای مختلفی دارد از جمله:

  • ثبات: سیستم ترمز سی بی اس باعث می شود تا نیرو بین دو چرخ عقب و جلو حین ترمز گرفتن به صورت مساوی تقسیم شود تا از بلند شدن لاستیک عقب جلوگیری شود.
  • کنترل بهتر: از آنجایی که سیستم سی بی اس باعث می شود تا هر دو لاستیک موتور به طور همزمان و با نیرو یکسان متوقف شوند، احتمال لغزش موتور نیز کاهش می یابد.
  • عملکرد بهتر سیستم ترمز : سیستم سی بی اس می تواند عملکرد ترمز را در هر دو چرخ بهبود دهد.

معرفی ADV 150 با سیستم سی بی اس موتور

ADV موتور

اگر تصمیم گرفته اید که یک موتور مجهز به سیستم سی بی اس تهیه کنید، موتور ADV 150 دینو، یکی از بهترین گزینه ها برای شما است. این موتور از کلاس اسکوتر است و سال 1031 به بازار معرفی شد. وزن موتور ADV 150 111 کیلوگرم است و باک آن 9 لیتر حجم دارد. علاوه بر این، این موتور دارای دزدگیر، بادگیر طلقی جلو و کیلومترشمار دیجیتال است. نوع رینگ موتور ADV 150 اسپرت و مدل دنده آن CVT است. همان طور که پیش تر اشاره شد، این موتور از سیستم ترمز ترکیبی یا سی بی اس بهره می برد و گزینه ای امن برای موتورسواران است.

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که رانندگان موتور سیکلت ممکن است با آن رو به رو شوند، از دست دادن کنترل موتور سیکلت در حین ترمز گرفتن، به علت تنظیم نبودن نیرو پخش شده در ترمز چرخ های عقب و جلو است. برای رفع این مشکل، از سی بی اس استفاده می کنند. سی بی اس موتور با تنظیم نیرو مساوی بین ترمز دو چرخ عقب و جلو، از بلند شدن چرخ عقب جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *