مقالات

راهنمای خرید موتور سیکلت

راهنمای خرید موتور سیکلت

تصور پرتو های گرم خورشید بهاری پس از یک زمستان سرد و طولانی، تصوری است که می تواند شما را به شروع یک موتور سواری هیجان انگیز ترغیب کند. اما با توجه به وجود تنوع زیاد در فروشگاه ها، خرید یک موتور سیکلت جدید، مخصوصا برای افرادی که در گذشته تجربه ای در این زمینه نداشته اند، ممکن است کمی گیج کننده باشد. اما نگران نباشید. مقاله پیش رو راهنمای خرید موتور سیکلت است و به شما کمک می کند تا اطلاعات دقیقی در این زمینه کسب کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از خرید موتور سیکلت، مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید.

راهنمای خرید موتور سیکلت

اولین قدم در راهنمای خرید موتور سیکلت

متاسفانه در کشور ما موتور سیکلت جزء وسایل نقلیه ای است که افراد قبل از خرید به پیش نیاز های استفاده از آن توجهی نمی کنند؛ در حالی که فراهم نکردن این پیش نیاز ها می تواند سلامتی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اولین قدمی که باید قبل از خرید یک موتور سیکلت بردارید، کسب مهارت لازم برای به حرکت درآوردن این وسیله نقلیه و دریافت مجوز های قانونی سوار شدن آن است. این بدان معناست که شما باید ابتدا در یک دوره دریافت گواهینامه موتور سیکلت، جایی که قوانین راهنمایی و رانندگی مربوط به این وسیله را به شما آموزش می دهند، شرکت کرده و مجوز های لازم را دریافت کنید.

راهنمای خرید موتور سیکلت

علاوه بر این، برای موتور سواری به لیستی از تجهیزات و وسایل خاص احتیاج دارید که این لیست در هر راهنمای خرید موتور سیکلت ممکن است متفاوت باشد؛ اما مهم ترین آن ها عبارتند از:

کاپشن مخصوص موتور  سواری: این کاپشن ها که معمولا جنس آن ها از چرم ضخیم یا نایلون بالستیک است، در قسمت شانه ها، آرنج ها و ستون فقرات محافظ هایی دارند.

دستکش مخصوص موتور سواری: دستکش مخصوص موتور سواری نیز لایه محافظتی خاصی دارد که ایمنی انگشتان شما را تا حدی تضمین می کند.

چکمه های مخصوص موتور سواری: این چکمه ها معمولا به اندازه ای بلند هستند که بتوانند از مچ و ساق پا محافظت کنند. چکمه های موتور سواری باید بدون بند باشند تا حین رانندگی به جایی گیر نکنند.

کلاه ایمنی: کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت مهم ترین وسیله ای است که در هر راهنمای خرید موتور سیکلت وجود دارد و شما باید قبل از موتور سواری آن را تهیه کنید. البته خاطرتان باشد کلاهی را انتخاب کنید که حتما گواهینامه ایمنی وزارت حمل و نقل را داشته باشد و بتواند هنگام تصادف به خوبی از سر و گردن شما محافظت کند. خرید کلاه های جعلی و ارزان که فاقد گواهینامه های مجاز هستند می تواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد و عواقب جبران ناپذیری ایجاد کند. علاوه بر این، کلاه های استاندارد از گوش شما در برابر باد نیز محافظت می کنند. طبق مطالعات انجام شده، قرار گرفتن در معرض صدای باد حتی برای 20 دقیقه در طول روز، می تواند به شنوایی شما آسیب برساند.

موتور سیکلت های صفر در مقابل موتور سیکلت های استفاده شده

موضوع دیگری که در راهنمای خرید موتور سیکلت بررسی می کنیم، خرید موتور های نو و صفر در مقابل موتور های استفاده شده است.

سوارکاران مبتدی اغلب با این فکر که موتور سیکلت های نو مشکلات مکانیکی و فنی کمتری دارند و می توان سال ها بدون وجود هیچ مشکلی از آن ها استفاده کرد، ترجیح می دهند وسیله نقلیه خود را نو و صفر خریداری کنند. این نظریه کاملا صحیح است. علاوه بر این، شما می توانید رنگ و لوازم جانبی موتور را مطابق با سلیقه و علاقه خود انتخاب کنید. البته موتور های صفر اغلب گران هستند و هزینه بیمه و نگهداری آن ها نیز بیشتر است.

راهنمای خرید موتور سیکلت

موتور های مستعمل یا کارکرده به شما کمک می کنند تا مقداری از پول خود را پس انداز کنید. قبل از خرید آن ها باید به نکات خاصی توجه داشته باشید:

  1. 1. موتوری را بخرید که مسافت کمتری را طی کرده باشد.
  2. 2. سعی کنید موتور خود را از افراد قابل اعتماد و ترجیحا فروشندگان معتبر خریداری کنید.
  3. 3. برای بررسی سلامت فنی موتور از یک تکنسین باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.
  4. 4. از خرید موتور هایی که آسیب دیدگی قابل مشاهده دارند و بدنه آن ها تخریب شده است خودداری کنید.
  5. 5. قبل از خرید، هزینه هر گونه تعمیرات اضافی، مانند تعویض لاستیک ها و قسمت های فرسوده را نیز در نظر بگیرید.

این نکته را در نظر داشته باشید که موتور سیکلت های مدرن در صورت استفاده نشدن نسبت به موتور سیکلت های قدیمی کمتر آسیب می بینند.

انواع موتور سیکلت

موتور سیکلت‌ ها نیز درست مانند ماشین ها از نظر سبک و نوع ساخت می توانند بسیار متفاوت باشند که در این قسمت از راهنمای خرید موتور سیکلت شما را با انواع پرطرفدار این وسیله نقلیه جذاب آشنا می کنیم.

راهنمای خرید موتور سیکلت

  1. 1. موتور سیکلت های دو منظوره مانند هوندا CRF230M  یا یاماها  XT250 که معمولا وسایل نقلیه ساده و با دوامی هستند. این موتور ها اغلب فاصله زیادی از سطح زمین دارند و به دلیل داشتن سیستم تعلیق نرم، برای گردش در شهر مناسب به نظر می رسند. آن ها معمولا میدان دید خوبی در ترافیک ایجاد می کنند و به دلیل داشتن صندلی یا زین نرم برای سفر های شهری عالی هستند.
  2. 2. موتور های اسکرامبلر همچون Ducati Scrambler و Triumph Street Scrambler موتور های مد روزی هستند که شکل ظاهری خود را از گذشته های دور گرفته اند و آن را با سخت افزار های مدرن به خوبی ترکیب کرده اند. BMW R nineT یکی از نمونه های فوق العاده موتور سیکلت های سبک و باریک این سبک است. موتور های اسکرامبلر به طور کلی برای حرکت در ترافیک و بالا رفتن از جدول ها و پله ها که در سطح شهر وجود دارند گزینه بسیار مناسبی هستند و می توانند فضای منظم ‌تری برای حرکت ماشین ‌ها باقی بگذارند.
  3. 3. موتور سیکلت های اسپرت مانند هوندا CBR300R، کاوازاکی نینجا 300 و یاماها  YZF-R3 موتور هایی هستند که برای ساخت آن ها از موتور های مسابقه الهام گرفته شده است. فرمان یا دسته این مدل از موتور ها کمی پایین است و راننده را به سمت جلو خم می کند. این حالت می تواند برای افراد مبتدی کمی غیر طبیعی و سخت باشد. موتور های اسپرت اغلب بدنه پلاستیکی آیرودینامیک برای سواری با سرعت بالا دارند.

معرفی دو موتور اسکوتر پرطرفدار

فیدل IV

این مدل موتور اسکوتر cc200، باکی با حجم 5 لیتر دارد. سایز تایر جلوی آن 12_70/110 و سایز تایر عقب آن 12_70/120 و سیستم ترمز این موتور اسکوتر نیز ترکیبی (دیسکی_دیسکی) CBS است.

راهنمای خرید موتور سیکلت

فیدل III

این نوع موتور اسکوتر cc170، حجم باک بیشتری نسبت به مدل فیدل IV دارد. حجم باک آن 6.5 لیتر است. سایز تایر جلو و عقب، هر دو، نیز 12_70/110 است.

BX-200 کاوان

BX-200 با حجم موتور 200cc و حجم باک 11 لیتری از جمله موتور های بسیار باکیفیت دینو موتور است. این موتور با سیستم هندلی استارتی، راه اندازی می شود و حداکثر سرعتش 98 کیلومتر بر ساعت است.

راهنمای خرید موتور سیکلت

جمع بندی

در این راهنمای خرید موتور سیکلت سعی کردیم نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب موتور در نظر بگیرید، به شما عزیزان گوشزد کنیم. همان طور که گفته شد اولین قدم برای لذت بردن از موتور سواری آموزش دیدن برای  هدایت این وسیله نقلیه و دریافت گواهینامه و مجوز های لازم راندن آن است. علاوه بر این، شما باید تجهیزات ایمنی مناسب و استانداردی تهیه کنید که سلامت شما را تضمین کند. موتور سیکلت های نو هر چند گرانند ولی اغلب از نظر فنی قابل اطمینان تر هستند و شما می توانید سال ها بدون نگرانی از آن ها استفاده کنید؛ البته با خرید یک موتورسیکلت مستعمل می توانید مقداری از پول خود را ذخیره کنید. به هر حال اگر در زمینه خرید وسایل نقلیه به ویژه موتور سیکلت مبتدی هستید، بهتر است از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *